اهمیت ویتامین D برای افراد دچار مشکلات تیروئید

از کجا بفهمیم کبد چرب داریم ؟
می 10, 2020
برای چه کسانی روش درمانی لقاح خاج رحمی یا (آی وی اف) انجام می شود؟
می 10, 2020

اهمیت ویتامین D برای افراد دچار مشکلات تیروئید

  • این روزها مردم به دور از نور خورشید قرار دارند و اغلب مشغول کار با کامپیوتر هستند. بنابراین ویتامین D دریافتی ما از نور خورشید کمتر می شود. علاوه بر این، مولتی ویتامین ها به طور معمول دارای 400 واحد ویتامین D هستند که بر اساس میزان استاندارد تعیین شده (RDA) از یک تحقیق در دهه های 40 و 50 میلادی است.
   
  • احتمالاً صحبت های زیادی از سوی متخصصان و کارشناسان در مورد اهمیت ویتامین D و علت نیاز بیشتر به این ویتامین شنیده اید. به طور خاص می توان گفت که تحقیقات روی ویتامین D و مصرف مکمل های ویتامین D برای بیماران دچار به مشکلات تروئیدی، خود ایمنی و نیز چاقی مفرط، به طور فزاینده ای توصیه می شود.
  1. چرا ویتامین D برای افراد دچار مشکلات تروئیدی، اهمیت زیادی دارد؟
  • دکتر ریچارد شیمز: این ویتامین خاص آنچنان برای عملکرد تیروئید حیاتی است که جایگاه این ویتامین برای پژوهشگران و محققان در حد یک هورمون مشترک ارتقا پیدا کرده است. ما می دانیم که تغییرپذیری تروئید برای کار کردن یا نکردن به حضور ویتامین D بستگی دارد. ویتامین D نه فقط برای تیروئید مفید است بلکه یک اصل مطلق برای تیروئید به شمار می رود.
  1. سطح مقدار ویتامین D با توجه به سایر مواد مغذی مفید برای سلامت تیروئید همچون سلنیوم، مس و روی و مسائلی مانند اجتناب از مصرف بیش از حد سویا و تنظیم ید مصرفی، چقدر است؟
  • دکتر ریچارد شیمز: ماه گذشته مشغول تمرین دادن به یک بیمار دچار کم کاری تیروئید بودم. او مقدار مناسب و مطلوبی از مواد معدنی را مصرف می کرد و به علاوه برای بهبود سلامت تیروئید خود همزمان با مصرف داروی پرگننولول برای افزایش کورتیوزل، از داروهای گیاهی نیز استفاده می کرد.
  • حتی علاوه بر این ها، این بیمار از داروهای تجویز شده برای تیروئید شامل داروی ترکیبی T4/T3 و مقدار اندکی از مکمل طبیعی رفع تیروئید استفاده می کرد.
 
  • اما با تمام این تلاش ها، از لحاظ تسکین علائم این بیماری، نتایج خوبی دریافت نکرده بود. پس از چک کردن سطح ویتامین D، متوجه شدم که میزان ویتامین D این بیمار در محدوده پایین حد نرمال است و ما این میزان را تا محدوده متوسط تا بالای حد نرمال رساندیم و تنها با همین کار، علائم بیمار بهبود یافت.
  1. عملکرد ویتامین D چگونه است؟
  • دکتر ریچارد شیمز: اگر شما ویتامین D کافی برای مرحله نهایی متابولیک دریافت نکنید، درمان تیروئید مطلوب نخواهد بود و حتی ممکن است اثری نداشته باشد. این مرحله نهایی در محل فعالیت هورمون های تیروئیدی رخ می دهد، دقیقاً در داخل هسته سلول ها. به منظور تأثیرگذاری هورمون تیروئید روی این سلول ها، ویتامین D باید به میزانی مناسبی در داخل سلول ها وجود داشته باشد.
 
  1. آیا ویتامین D دریافتی ما از نور خورشید و مولتی ویتامین ها کفایت می کند یا نیازمند مکمل های ویتامین D هستیم؟
  • دکتر ریچارد شیمز: این روزها مردم به دور از نور خورشید قرار دارند و اغلب مشغول کار با کامپیوتر هستند. بنابراین ویتامین D دریافتی ما از نور خورشید کمتر می شود. علاوه بر این، مولتی ویتامین ها به طور معمول دارای 400 واحد ویتامین D هستند که بر اساس میزان استاندارد تعیین شده (RDA) از یک تحقیق در دهه های 40 و 50 میلادی است. امروزه، این تحقیق زیر سؤال رفته است و خیلی از متخصصان میزان 1000 تا 2000 واحد در روز را توصیه می کنند که بیش از میزان موجود در مولتی ویتامین هاست؛ به عنوان مثال در همین مورد بالا، بیمار نیازمند 4000 واحد ویتامین D برای رسیدن به نتایج بهتر بود.
  1. چگونه می شود میزان ویتامین D را اندازه گرفت؟
  • دکتر ریچارد شیمز: بدون شک انجام آزمایش خون برای تعیین سطح ویتامین D در بیماران دچار کم کاری تیروئید ضروری است. محدوده نرمال برای سطح ویتامین D بین 30 تا 100 است. به یاد داشته باشید در پایین این محدوده بودن نمی تواند کار مفیدی برای کم کاری تیروئید انجام دهد. بیماران دچار مشکلات تیروئید نیاز دارند که از ویتامین D اشباع شوند. این یعنی قرار گرفتن سطح این ویتامین بین 50 تا 60 و یا بالاتر.
  1. اگر سطح ویتامین D کم باشد و یا در محدوده پایین حد نرمال قرار داشته باشد، نوع خاصی از ویتامین D را توصیه می کنید؟
  • دکتر ریچارد شیمز: مطمئن باشید که این ویتامین خاص همان ویتامین D3 است. اغلب به بیماران توصیه می کنم که حداقل 2000 واحد ویتامین D در روز برای حفظ سلامت و در صورت کمبود این ویتامین، 4000 واحد در روز دریافت کنند و اگر سطح ویتامین D در بدن آنها بسیار پایین است، حدود 6000 واحد ویتامین D در روز مصرف کنند. به طور معمول توصیه می کنم که بیماران مصرف مکمل های ویتامین د را به مدت 2 تا 3 ماه ادامه بدهند و مجدداً سطح ویتامین D را با آزمایش خون بررسی کنند. سطح ویتامین D در بیماران من معمولاً کم و یا در محدوده پایین حد نرمال است که برای تنظیم بدن، نیازمند 2000 واحد ویتامین D در روز هستند تا سطح ویتامین D در آزمایش خون آنها بین 50 تا 60 و یا حتی بالاتر قرار بگیرد.