از کجا بفهمیم کبد چرب داریم ؟
می 10, 2020
photo_2020-04-20_16-11-43

COVID-19چگونه تشخیص داده می‌شود؟


COVID-19چگونه تشخیص داده می‌شود؟ عفونت COVID-19 با پیدا کردن شواهد ویروس در نمونه‌های تنفسی مثل سواب از پشت بینی و حلق یا مایع از شش‌ها تشخیص داده می‌شود. آزمایش برای COVID-19 در آزمایشگاههای بهداشت عمومی انجام می‌شود. چنانچه فردی دارای علائم شایع کرونا ویروس از جمله تب، سرفه و مشکلات تنفسی باشد و یا با مبتلایان به این ویروس در تماس نزدیک بوده باشد، لازم است تا به مراکز درمانی مراجعه کند. اولین اقدامی که برای تشخیص کرونا ویروس صورت می‌گیرد، بررسی علائم آن و انجام سی‌تی اسکن قفسه‌ی سینه است. از آنجایی که این ویروس بر روی دستگاه تنفسی تاثیر می‌گذارد، اسکن قفسه‌ی سینه نقش مهمی در تشخیص بیماری و شناسایی بافت‌های تخریب‌شده‌ی ریه خواهد داشت. پس از آنکه سی‌تی‌اسکن ریه نتایج مثبتی برای ابتلا به کرونا ویروس را نشان داد، لازم است تا از از دستگاه تنفسی فرد مشکوک نمونه‌برداری شود و پاتوژن‌های تنفسی مورد بررسی قرار گیرند. نکته‌ی حائز اهمیت این است که امکان آزمایش این نمونه‌ها در تمامی بیمارستان‌ها وجود ندارد. به همین دلیل نمونه‌ی گرفته‌شده از بیمار حتماً باید جهت بررسی به آزمایشگاه‌های مرجعی که دارای کیت تشخیص کرونا ویروس هستند انتقال یابد. همچنین لازم است تا علاوه‌بر نمونه‌گیری برای تشخیص کرونا ویروس، آزمایشات دیگری نیز بر روی فرد مشکوک انجام شود تا سایر عوامل بیماری‌زای تنفسی مانند آنفولانزا نیز بررسی گردند. چنانچه نتیجه‌ی آزمایش فرد برای سایر پاتوژن‌های تنفسی مثبت باشد، پس از ارزیابی بالینی و مشورت با مقامات بهداشت عمومی، ممکن است دیگر فرد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونای جدید تلقی نگردد. از فواید بررسی سایر پاتوژن‌های تنفسی آن است که می‌شود به کمک آن اطلاعات بیشتری در رابطه با عفونت‌های مشترک با COVID 19 به دست آورد.
coronavirus-feature

کرونا ویروس | COVID-19



علائم ویروس کرونا چیست و چگونه می‌توان از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کرد؟
✔کرونا ویروس‌ها خانواده‌ی بزرگی از ویروس‌ها هستند که منجر به طیفی از بیماری‌ها از سرماخوردگی معمولی گرفته تا بیماری‌های بسیار شدیدی مانند سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) و سندرم تنفسی بسیار حاد (SARS-CoV) می‌شود. کرونا ویروس جدید (nCoV-2019) نوع تازه‌ای از ویروس کرونا است که قبلا در انسان شناسایی نشده است.
✔ویروس کرونا زونوتیک است، به این معنا که بین انسان و حیوان منتقل می‌شود. تحقیقات دقیق نشان می‌دهد که SARS-CoV از گربه زباد به انسان و MERS-CoV از شتر جهاز به انسان منتقل می‌شود. کرونا ویروس های مختلفی بین حیوانات در حال انتشار است اما تاکنون انسان‌ها را آلوده نکرده‌اند.
✔کرونا ویروس جدید (nCoV-2019) نوعی ویروس است که به عنوان عامل شیوع بیماری تنفسی اخیر شناسایی شده و اولین بار در منطقه ووهان چین دیده شده است.
اوایل، طبق گزارشات، مبتلایان شیوع ووهان چین با غذاهای دریایی و حیوانات در ارتباط بودند که نشانگر انتقال از حیوان به انسان بود. با این حال، گزارش شده است که تعداد فزاینده‌ای از بیماران با حیوانات ارتباط نداشته‌اند و این به معنای آن است که انتقال انسان به انسان نیز در حال رخداد است. در حال حاضر، مشخص نیست که این ویروس چگونه به راحتی بین افراد گسترش می‌یابد.
◀علائم ویروس کرونا

✔ویروس کرونا معمولا منجر به بیماری‌های خفیف تا متوسط دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود. بیشتر افراد در مقطعی از زندگی خود به این ویروس‌ها آلوده می‌شوند. بیماری کرونا معمولا فقط مدت کوتاهی ادامه می‌یابد. شایع‌ترین علائم ویروس کرونا عبارتند از:
🔺 آبریزش بینی
🔺سردرد
🔺سرفه
🔺تنگی نفس و مشکلات تنفسی
🔺گلودرد
🔺 تب
🔺احساس ناخوشایندی عمومی
✔کرونا ویروس های انسانی گاهی اوقات می‌توانند منجر به پنومونی، برونشیت، سندرم تنفسی بسیار حاد، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود. این امر بیشتر در افراد مبتلا به بیماری قلبی و ریوی، مبتلایان به سیستم ایمنی ضعیف، نوزادان و افراد مسن شایع است.

◀راه های انتقال کرونا ویروس

✔بیماری کرونا معمولا از فردی به فرد دیگر از راه‌های زیر انتقال می‌یابد:

👈 از طریق هوا با سرفه و عطسه
👈 تماس شخصی نزدیک مانند دست دادن
👈لمس جسم یا سطح آلوده به ویروس، سپس لمس دهان، بینی و چشم قبل از شستن دست‌ها به ندرت از طریق مدفوع آلوده
◀راه های پیشگیری از ویروس کرونا

✔در حال حاضر واکسنی برای حفاظت در برابر این عفونت در دسترس نیست. توصیه‌های استاندارد برای پیشگیری از ویروس کرونا شامل موارد زیر می‌باشد:
➖ شستن مرتب دست‌ها با شوینده‌های حاوی الکل یا آب گرم و صابون
➖ پوشاندن جلوی دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه
➖خودداری از تماس دست شسته‌نشده با چشم، دهان و بینی
➖خودداری از تماس نزدیک با افرادی که تب دارند یا سرفه می‌کنند
➖دریافت زودهنگام مراقبت‌های پزشکی درصورت داشتن تب، سرفه یا مشکل تنفسی و اطلاع به پزشک درمورد سابقه سفر خود
➖خودداری از تماس مستقیم و محافظت‌نشده با حیوانات و سطوح در تماس با حیوانات
➖خودداری از خوردن و تماس با محصولات حیوانی خام یا خوب پخته‌نشده
➖ ماندن در خانه درصورت ابتلا برای پیشگیری از آلوده شدن افراد دیگر

COVID-19